Dag 16: Peljesac

30 september 2017 - Pelješac, Kroatië

We waren vanmorgen bijtijds wakker, na het ontbijt spullen gepakt en op pad.

Weer een mooie tocht langs een andere baai, hier in dit dorpje allerlei smalle weggetjes gehad en zo weer terug op de doorgaande weg.

Volgende dorpje gestopt bij een van de vele wijnwinkels, stalletjes. Deze zag er mooi uit met een leuke bar. We hadden gisteren in een restaurant al gezien dat ze wijn in de zee laten rijpen. Daar wilde we natuurlijk meer van weten.  Hier hadden ze een filmpje van hoe ze dat doen. De mevrouw van de winkel vertelde ons dat op een diepte van 20 meter de temperatuur constant 15graden is en ook donker. Perfecte conditie om  rode wijn te laten rijpen. Dit doen ze voor ongeveer 1,5 tot 2 jaar. Dan worden ze naar boven gehaald en zitten ze onder de oesters en zout enz. Deze flessen kan je zo kopen maar daar rekenen ze dan wel aardig voor.

Helaas kan ik niet tegen rode wijn want deze schijnt de beste te zijn van Kroatië.

Wel hebben we nog een paar flessen heerlijke witte wijn gekocht, en wat lokaal zeezout.

Verderop in de straat aan het water even een bakkie koffie gedronken. En toen weer verder.

Onderweg nog een paar keer gestopt voor mooie uitzichten, Er zijn hier helaas ook met regelmaat bosbranden. We zijn dit al een paar keer tegen gekomen. Dat zal voor de wijnboeren dan een flinke strop zijn want dan ben je een paar jaar verder voordat je weer kan gaan oogsten.

Bij het plaatsje Orebic aangekomen daar even rond gelopen. Hier staan prachtig grote huizen die vroeger van rijke kapiteins waren die hier hun thuishaven hadden.

Na een uurtje de watertaxi gepakt richting Korcula. Hier ook weer een stad uit de 15e eeuw. Dit eiland behoorde vroeger aan Venetië. Vestingmuren en torens en de smalle straten die hier in een blad vorm lopen om zo de wind goed door de stad te laten gaan. Waar al niet over na gedacht werd.

Marco Polo schijnt hier geboren te zijn. En hier wordt dan ook handig op ingespeeld met allerhande souvenirs winkels en een museum.

Na een paar uurtjes hadden we het wel gezien en zijn we weer terug gevaren. In Orebic nog wat gegeten en toen de rit weer terug.

Morgen vroeg op, weer afbreken en proberen we tot krk te komen. Dit is z’n 600 km. We zien wel of we het zover halen.

1. Nel den Houting:
    1 oktober 2017
    Mooie foto,s, in een mooi land