Dag 17 bezoek chateau

18 september 2018 - Lesparre-Médoc, Frankrijk

Vanmorgen een beetje vroeger opgestaan omdat we rond 10u bij eerste chateau wilden zijn. Terwijl wij lekker aan het ontbijt zaten, zag ik dat de pony die in een weitje naast ons stond ontsnapte. Ik hem met brood proberen te lokken en was me bijna gelukt totdat de ezel die daar ook staat en natuurlijk ook eruit wilde de ingang blokkeerde. Afijn we zijn samen met de eigenaren even bezig geweest. Uiteindelijk had ik hem naar een nadere weide gelokt en de Ezel was inmiddels ook daarheen gehaald.

Net of ik op de boerderij van mijn oom en tante was. In Laag-Soeren.

We zijn eerst naar Chateau Castera gegaan. Hier kregen we samen een rondleiding van een Engelssprekende dame die ons wat vertelde over de geschiedenis van het huis en over de grond waarop de druiven groeien. Want je hebt hier het Medoc gebied en het Haute Medoc gebied. Dit is een verschil in grondsoort. Daarnaast worden de wijnen hier gemixt met tenminste 2 soorten druiven. Verder vertelde ze wat over het proces van groeien tot aan het bottelen. We mochten de grote rvs-ketels zien en de wijnkelder met alle vaten. Daarna het onvermijdelijke proeven. Gelukkig kan ik niet zo goed tegen rode wijn en hoefde ik alleen de rosé te proeven. Want het meeste is hier rood. Ze hebben dit jaar wel witte druiven geplant en hopen hier volgend jaar van te oogsten. We hebben uiteraard nog wat gekocht.

Daarna zijn we eigenlijk alleen langs verschillende chateau gereden. Onderweg nog even in een leuk restaurant met tuin een heerlijke lunch genoten. Een compleet 3 gangen menu voor 12,50 Daarna op weg naar Phare de Richard, dit is een kleine vuurtoren aan de Gironde en hier staan ook hele rijen van die typische vissershuisjes op palen. Deze staan langs de hele kust van de Gironde. Erg leuk om te zien. Hier hebben we even lekker langs het water gelopen.

Toen weer in de auto en via de kust nog een stukje naar beneden nog door wat verschillende kustplaatsjes gereden. De een nog stiller dan de ander. Echt het is uitgestorven op straat. Luiken dicht. Als er al een winkel is deze ook dicht.  Alleen in Pauillac was het druk, daar zag ik meer mensen op de been als in alle plaatsjes die we door gereden zijn.

Onze Amerikaanse vrienden waren gisteren ook deze kant op geweest en zij verbaasden zich erover dat het nu in deze tijd van de wijnoogst hier zo rustig is. Hij vertelde dat in Californië dan in die tijd alle hotels en dergelijke al vol zijn. Wij vinden het wel apart maar ook heerlijk zo rustig.

Net nog even de auto volgetankt en nu nog even lekker aan het zwembad. Morgen helaas weer richting huis.  Het was een heerlijke vakantie.  We hebben genoten.

Bedankt voor het meelezen. Tot gauw

Groetjes Leo,  Monique en Bryce

1. Nel den Houting:
    Een goede terugreis
  2. Leo:
    18 september 2018
    Weer een hele mooie dag geweest voor jullie. Het was weer een mooi verhaal van jullie vakantiedag. Een goede terugreis.
  3. Mieke Assenberg van Eijsden:
    18 september 2018
    Monique jij bedankt voor jouw prachtige reisverslagen. En hele mooie foto’s. Een goede reis naar huis toegewenst. En dan lekker nagenieten.
  4. Koos:
    19 september 2018
    Nou kinderen jullie hebben weer veel gezien, en ik heb genoten van jullie mooie verhalen, maar het zit er weer op, dus een goede reis terug naar Ridderkerk
  5. Laura van de Velde:
    19 september 2018
    Fijn dat zo over jullie schouders heb mogen mee genieten. Thanks. Voor straks een veilige terug reis naar huis. En hoop je gauw weer te zien.
  6. Cor/Sandy/Morgan et Lance:
    21 september 2018
    Bon retour , j’ espere que la culture Française vous aura interesse ( il n’y a pas que du vin 🤪).
    Merci de nous avoir fait partager votre voyage.
    Bien chaleureusement votre Tante Sandy