Dag 8: Plitvice

21 september 2017 - Plitvička Jezera, Kroatië

Na een heerlijke nachtrust vanmorgen rugzak in gepakt en op naar plitvice nationaal park, Het was een strak blauwe lucht en vanmorgen al net boven de 10 graden.  Bij het park de auto geparkeerd en een ticket gekocht. Je kan het park zo op, alleen voor de bus en eventueel een boottocht heb je de tickets nodig.

Wij wilden de grootse route nemen, alleen niet alles lopen. Dat zou z’n 18 km zijn en 8 a 10 uur wandelen.  Leo had uitgezocht dat als we het eerste stuk met de bus, naar boven gingen we dan langs alle meren naar beneden konden lopen. Dus eenmaal boven viel de grote groep al en beetje uit elkaar en togen we op pad. Vlonders over en langs het water, prachtige uitzichten en al snel de eerste watervallen. Na een paar uur lopen met wat korte pauzes kwamen we bij de boot aan. Deze bracht ons over het grootste meer naar de overkant.

Daar was het echt megadruk met wachtenden om met de boot terug te gaan. En dan is het geeneens hoog seizoen. Het eerste deel van onze wandeltocht viel ons nog mee, we hadden al gehoord dat in de zomer de mensen in file liepen.

Maar goed hier was een grote picknick plaats, een restaurant en toiletten natuurlijk. We zijn bij een echtpaar neer geploft in de zon. Deze mensen waren ook Nederlands en bleken in Slovenië te wonen. Hij was al gepensioneerd zij moest nog een paar jaar werken. Woonden in een dorpje van 60 inwoners. Ze hadden een pension daar.

Zij waren al vaker geweest en vertelden dat het nu zo mooi is omdat het de afgelopen dagen veel geregend heeft en hierdoor de watervallen zo stroomden. In de zomer kan het weleens zo zijn dat het maar een klein stroompje is. Dus de beste tijd om de meren te bezoeken is het voorjaar en naseizoen. Er leven hier beren, herten en lynxen, deze uiteraard niet gezien veel te druk.

Na deze pauze togen we weer verder, op naar de hoogste waterval. Waar het eerste stuk goed te doen was qua drukte liepen we nu in file en tegengesteld ook. Wel weer een mooie tocht, alleen die Aziaten…….! Ze zijn geneigd aan de verkeerde kant te lopen of met 2 naast elkaar of gewoon in het midden niet teveel aan de zijkant want dat is eng. Als je dan zelf al aan de rand loopt met een hond naast je, haha werd er lichtelijk geïrriteerd van……Dan maar  af en toe een schoudertje botsen. Leo liep achter mij en zag dan de verontwaardigde blikken.

Bryce kreeg veel aandacht, wat een cutie of een gilletje help een hond. Geweldig!

De hoogste waterval was ook weer prachtig, dan een stukje dezelfde weg terug en op naar boven het laatste stuk. Van boven af ook een prachtig uitzicht op de verschillende meren en het hoogte verschil tussen de meren was goed te zien. Boven weer een restaurant en even plaspauze genomen, lopen we het laatste stuk of nemen we de bus? Deze kwam al aanrijden en zijn toch maar ingestapt. Vanaf de eindstop nog een kwartier lopen naar parkeerterrein. Daar nog even een souvenirtje gekocht en de auto weer in.

Een prachtige dag, het weer was goed en we hebben ongeveer 12 km gelopen. Top!

Als afsluiting nog even een hapje gegeten in een restaurant even verderop van de camping Vila Velebita, vriendelijke bediening en goed eten.

Nu lekker in de caravan aan een kop thee en de kachel aan, want het koelt flink af. Morgen op naar de kust, daar is het rond de 20 a 25 graden Jippie!!

1. Laura van de Velde:
    21 september 2017
    Het ziet er goed uit. Geniet maar lekker verder.
  2. Leo:
    21 september 2017
    Dat is een mooie dag geweest voor jullie. En morgen lekker weer. Ik wist niet dat het daar zo mooi is. Geniet er maar lekker. Gr Leo
  3. Nel den Houting:
    Ziet er goed uit. En lekker weer. Veel plezier
  4. Bas en Jeannette:
    21 september 2017
    Prachtig en wat een blauw/groen water denk in het echt nog mooier, jammer dat er geen filmpje is van de Aziaten die Monique al mopperend achter zich liet ;-) morgen weer lekker een nieuw avontuur, en warmere temperaturen fijn voor mens en dier! Bryce houdt ook van warmte dus die zal er ook wel blij van worden als spaans hondje!
    xxx Jeannette
  5. Koos:
    22 september 2017
    Nou ik zie het al jullie vervelen je niet, ik denk dat je met al die wandelingen kilo's afvallen, maar het is wel mooi daar, groetjes en op naar het mooie weer