Dag 7 hondenslee tocht

17 maart 2016 - Jokkmokk, Zweden

Vanmorgen weer een uitgebreid ontbijt, ja het begint een saai verhaal te worden.
Na het ontbijt Stina gebeld van de hondenslee tocht in Jokkmokk gebeld en inderdaad slecht nieuws. Door de dooi geen tocht mogelijk. Tegenvaller dus maar waar zouden we zijn zonder back up plan. Dus gebeld maar een andere aanbieder in Arrenjarka en warempel daar was het wel mogelijk. Temperaturen zijn daar wat lager dus een tocht geboekt om 13h. Dus iedereen blij en na ontbijt eerst effe bij het huisje lekker gaan wandelen waarbij we prompt weer tegen een rendier aanliepen.
Na de wandeling vertrokken naar Arrenjarka op weg naaar een mooie afsluiter van deze super vakantie. En ......ja hoor onderweg zien we daar opeens drie Elanden lopen op het bevroren meer. Eindelijk zien we ze dan toch na al een paar keer eerder deze weg gereden te hebben.
Om 12.30h zijn we dan bij de hondenslee man. Een uiterst vriendelijke Zweed genaamd Tor Hendrik die ons mee leidt naar zijn honden die al staan te trappelen van ongeduld. Na helpen met inspannen van de sledehonden kunnen we dan op weg met 4 man op de slee en 12 honden. De honden gaan helemaal uit hun dak maar zodra de slee in beweging komt is het rust en hollen maar. Heel ver komen we niet want al snel slaat de slee bijna om en valt het vrouw volk er vanaf, Monique ligt ergens op het pad en Ellis hangt naast de slee lekker mee te glijden. Hilarisch gewoon en we lachen ons rot. Monique kan door de hoge sneeuw niet lopen en kruipt richting slee waarbij wij ons rot lachen.
Maar we gaan weer op pad en het is fantastisch door bossen en over meren pmet een tussenstop waarbij Tor een kampvuur maakt en we thee met zelfgemaakte suiker kaneel koek eten. Hierna weer door en onderweg nog een rendier op het ijs waardoor de aledehonden massaal erachteraan willen maar Tor krijgt het spul toch weer in het gareel. Na ca. 3 uur zijn we weer terug waarbij we eerst helpen met afspannen en dan lekker in de lodge een warme chocomel met slagroom bestellen en nagenieten van deze onvergetelijke ervaring.
S avonds in het huisje koken Ellis en Monique een lekkere macaroni en gaan we vanavond eens zien of we weer noorderlicht gaan zien. Terwijl ik dit zit te typen staat Hans al buiten met zn camera en hoor ik hem roepen dat er al weer noorderlicht te zien is. Dus ik ga snel afsluiten nu en buiten kijken. Morgen vroeg op en weer terug naar Nederland maar wat hebben we ggenoten van dit prachtige land met zn mooie natuur en vriendelijke mensen en natuurlijk het geweldige huis van Laura en Ewald.
Groetjes Hans Ellis Leo & Monique.

1. Nel den Houting:
    17 maart 2016
    Ik zie dat beeld helemaal voor me. Monique met die korte pootjes de lucht in, rollebollend van de lach. Fijne avond nog met zijn allen en een goede terugreis.
  2. Lenie en Koos:
    17 maart 2016
    Wat fijn dat jullie toch een hondensledetocht hebben kunnen maken, dolle pret zo te zien en lezen en wat romantisch bij het knapperende houtvuur thee te drinken met suikerkaneelkoek, smaakt toch nergens lekkerder. Eindelijk ook de Elanden gezien, nou jullie boffen wel dat maakt jullie vakantie toch compleet. Stel je voor, had je volgend jaar weer moeten gaan dat zou vervelend zijn. Een goede thuisreis en thuiskomst op jullie 21 jarige trouwdag xxx
  3. Laura van de Velde:
    17 maart 2016
    Wat hebben jullie genoten zo te lezen. En jullie hebben prachtige foto's gemaakt.
  4. Ed en Carla:
    18 maart 2016
    Hoop dat het avontuur op film staat.
    Geweldig allemaal.