Dag 4 Icehotel

14 maart 2016 - Jokkmokk, Zweden

Vanmorgen vroeg uit de veren om 07.00 uur, Hans en ik zaten al om 06.00 uur aan de koffie, de Assenbergjes zijn de "uitslapers" in dit reisgezelschap.  Moet er wel even bij vermelden dat we vroeg naar de bedstee gegaan zijn, want zoveel buitenlucht zijn wij natuurlijk niet gewoon. Het was trouwens de beurt aan Monique om gisterenavond te koken, ze is geslaagd voor dit examen. Aardappeltjes, varkenshaas met champignonsaus en sla. Helaas geen wijntje bij het eten want we zijn al door onze voorraad heen, Monique weer.... !
Gisteren avond geen noorderlicht jammer, maar wie weet vanavond. We hebben trouwens het idee dat we nu echt helemaal alleen zijn op deze plek, de enkele huisjes om ons heen zijn nu verlaten, veel Zweden hebben hier hun buitenhuis.
Het is hier echt oorverdovend stil, totdat wij ons vertonen.
Afijn vandaag rieden wij richting het beroemde icehotel  in Kiruna een rit van bijna 3 uur, even een tussenstop gemaakt in een plaatsje onderweg en daar eerst maar de broodnodige flessen wijn gescoord, daarvoor moet je naar een speciale "staatswinkel", trouwens al het bier wat je hier in de supermarkt kunt verkrijgen heeft niet meer dan 2,5 % alcohol percentage.
Het Icehotel werkelijk heel apart en zeker de moeite om de lange rit te maken, foto's staan ook al op Facebook. Al voor het 26e jaar is dit voor 4 maanden een echte toeristische attractie. Ieder jaar zijn de ontwerpen van de kamers anders nooit het zelfde. Nu in maart wordt het ijs voor volgend jaar en voor de export al uit de rivier gehaald, het is dan op het dikst.  Veel lol gehad met z'n vieren zie de foto's .
Na dit avontuur weer op weg richting Bjorkholem, onderweg kregen we nog wat sneeuw en heel veel mist, weer afgewisseld met schitterende bloedrode luchten.
Het is werkelijk een hele lange rit en het landschap bestaat uit bomen en sneeuw en bomen en sneeuw, af en toe een dorpje en hier en daar een rendier op de weg, blijft toch heel bijzonder. De eland laat zich nog niet zien maar wie weet.
Kwart over 7 terug in het huisje, koffie en thee zo even nog een stukje wandelen na die lange autorit en dan aurora site in de gaten houden, vanavond level 4 en dat is hoog.
Nu maar duimen dat het helder is., wordt vervolgd.

1. Nel den Houting:
    14 maart 2016
    Het lijkt mij geweldig mooi wat jullie allemaal zien, zeker het ice hotel
    is bijzonder mooi en speciaal.
    Geniet nog van al dat moois.
  2. Leo:
    14 maart 2016
    Hallo zal wel koud zijn in het hotel maar dat is goed voor de geest.
    Hopelijk zie je vanavond weer het noorderlicht en de komende dagen nog een eland.
  3. Marga Doornbos:
    15 maart 2016
    Hoop zo dat jullie het noorderlicht gaan beleven, de rest kan al niet meer stuk
  4. Lenie en Koos:
    15 maart 2016
    Wij kunnen niet wachten op het volgende reisverslag, adembenemend mooi, zeker wel een koude bips op die ijsstoel, goed tegen de aambeien háhá. Ben benieuwd of je nog een rendier tegen komt met een ijsmuts op. Graag foto's van de hondensleetocht en één op de sneeuwscooters. Geniet lekker verder en nippen aan de wijn dan doe je er langer mee. Groetjes