13-6-2022 Bilbao

13 juni 2022 - Deba, Spanje

Vandaag Bilbao bezocht, deze stad is bekend om het Guggenheim museum ontworpen door Frank Gehry.  Een prachtig gebouw geheel bekleed met titanium beplating, het is een museum maar alleen de buitenkant bekijken is al een feest op zich.

Leo had een parkeergarage gevonden naast het Guggenheim zodat we daar onze "stadstour" begonnen.  Het is echt zeer indrukwekkend en mooi.  Zou ooit nog wel eens terug willen om de binnenkant te zien maar we hadden onze Bryce bij ons dus museum bezoek zit er dan niet in.

Vandaaruit de stad ingelopen en mijn persoonlijke reisgids had wat highlights  opgezocht, zo kwamen we bij het Azkuna Zentroa een voormalig wijnhuis waar nu een multifunctioneel centrum inzit. Bryce mocht er  binnen maar niet zelf lopen, dus werd hij gedragen. Haha.  We zijn er doorheen gelopen, een apart gebouw met bovenin een zwembad met glazen bodem. Grappig om te zien.

We hebben de Kathedraal van Santiago bezocht, verschillende mooie pleinen gezien, het theater en in de grootste overdekte markt geweest, waar overigens maar een paar kramen open waren, dat viel een beetje tegen. Toen op zoek naar  Plaza Nueva, daar wilden we lekker wat gaan eten, het plein vinden was even zoeken maar we hebben het gevonden.  Daar lekker even bijgekomen en de typisch Baskische tapas genaamd Pyntxos gegeten. Vervolgens op zoek gegaan naar de lift om bij de Basilliek van Begona te komen. Je kan ook de trap nemen van 351 treden maar dit vonden we na al dat lopen door Bilbao toch wat te gortig alleen helaas de lift niet meer gevonden.

We zijn via de rivier terug gewandeld, de auto opgezocht en weer naar de camping gegaan. We hebben er aardig wat stappen opzitten vandaag.

We blijven morgen ook nog hier en willen dan naar Gaztelugtxe, Dat is een eilandje verbonden met het vasteland door een eeuwenoude brug, het heeft ook in een aflevering van game of thrones gezeten. Verder willen we wat langs de kust rijden en nog wat leuke dorpjes bezoeken.

1. Bas en Jeannette:
    14 juni 2022
    Kijk wat een fijne reisleider heb je toch 🥰 mooi avontuur en have Fin !
  2. Ellepel:
    Herkenbaar allemaal. Prachtige steden. Geniet ze. Tapasje hier wijntje daar.😜
  3. Koos:
    Goedemorgen Monique en Leo het is weer een fantastisch reisverhaal
    jullie hebben weer mooie dingen gezien zoals we op foto’s kunnen zien
    Groetjes Nel en je vader
  4. Leo:
    14 juni 2022
    Nooit geweten dat het zo mooi was.
    Prachtige foto's.
    Ligt deze stad vlakbij die bedevaartplaats?
    Fijne dag
  5. Es: