22-6-2022 León en Astorga

22 juni 2022 - Villamejil, Spanje

Vanmorgen eerst gestart met een leuke Babylonische spraakverwarring. Leo dacht dat hij gisteren gevraagd had via de vertaalapp of we brood konden afhalen. Bleek dat de beste man begrepen had dat we kwamen ontbijten😃.

Hij had kaasbrood gezegd.  Na wat heen en weer gepraat 2 tosties meegekregen, geweldig.

Na deze grappige dagstart op weg gegaan naar León. Onderweg heel veel ooivaarsnesten gespot, op kerktorens, elektriciteitsmasten.  Soms wel 3 vlakbij elkaar.  Heb er zelf nog nooit zoveel gezien.

In León weer de auto in een parkeergarage onder het oude centrum.  En we kwamen gelijk bij een mooi gebouw van de hand van Gaudi uit.  Weer met mijn knappe en lieve persoonlijke reisgids langs de highligts van de stad. Ik heb nog een rondleiding gedaan door de prachtige  gotische kathedraal. De plaatsing van de kerk met de vorm van een kruis is allemaal goed uitgedacht. De hoeveelheid glas in lood ramen bizar. Maar erg mooi allemaal.  Verder nog een middeleeuws ziekenhuis en nu hotel bezocht.

Na een drankje en uiteraard een tapasje weer op weg, nu naar Asturga.  Eerst nog even gestopt in het mooiste en oudste dorpje van Spanje, castrillo de los polvazares.  Helaas regende het flink daar dus niet lang gebleven.  Was ook haast niet te lopen. De keitjes zijn daar in golven aangebracht.  Wel een paar mooie plaatjes kunnen maken.  Maar wel slecht stratenmakers werk van die lui uit de middeleeuwen haha.

In Asturga was het weer niet veel beter. Hier de kathedraal en het paleis van de bisschoppen, ook weer van Gaudi, bekeken.

Doordat het middag was alles ook dicht dus minder gezellig.

Nog wat gedronken en weer terug naar de camping.

Weer lekker bij Reino gegeten. 👌

Morgen verder oostwaarts, op weg naar Burgos.