dag 5: D-Day geschiedenis

6 september 2018 - Ridderkerk, Nederland

Vanmorgen werden we wakker met een strakblauwe lucht, heerlijk buiten ontbeten en wat spulletjes gepakt en op weg naar Sainte- Mére- Église, hier is D-Day z’n beetje begonnen. Door de invasie van parachutisten. Waarvan er nog steeds 1 hangt aan de kerk. Een leuk stadje en erg indrukwekkend om tijdens een wandeling te zien en te lezen hoe dit allemaal is gegaan. Uiteraard ook hier een museum, hier mochten helaas geen honden naar binnen. Dus deze hebben we over geslagen.

Op het plein een markt met ook wat lokale producten o.a. de welbekende cider en calvados. Dit bewaren we voor later.

Daarna weer op weg naar Crisbecq, hier liggen 21 bunkers die in de oorlog met elkaar verbonden waren. Pas in 2004 is dit herstel. Voor die tijd was er niets aangedaan. Zeer interessant en indrukwekkend om te zien hoe de Duitsers de Atlantische wal in korte tijd gebouwd hebben. Naast dit museum ligt ook nog een hele grote bunker. Deze was voor de officieren en is pas sinds 2 jaar gerenoveerd.

Na dit bezoek nog even lekker buiten in de zon gezeten en op weer verder via de kustweg naar Quinéville, hier ligt een WO2 museum met hier veel schaalmodellen van militairen en voertuigen, een straat nagemaakt uit die tijd en een gedeelte van een bunker die uitkijkt op zee. Onderweg nog even gestopt om het strand op te gaan en Bryce even te laten dollen en rennen.  Hij moet het toch ook een beetje leuk hebben.

Via dezelfde kustweg weer terug en wat verder door naar UTAH Beach, daar ook weer een museum maar deze hebben we even over geslagen.  Even het monument bekeken en strand opgegaan.

Het was inmiddels 17uur we waren het een beetje zat. Nog wat boodschappen gedaan in Carentan, en daar een restaurantje op gezocht om een hapje te eten. Het was een indrukwekkende dag vandaag.

Morgen is hier in de buurt de grootste jaarmarkt van Normandië deze duurt drie dagen, Leo verheugt zich er nu al op.  Haha, gelukkig hoeft hij er niet drie dagen heen.

1. Leo:
    7 september 2018
    Jullie hebben weer een mooie rit gehad.
    Leuk plein daar bij die parachutist. Het is allemaal indrukwekkend daar.
    Veel plezier
  2. Ellepel:
    7 september 2018
    Mmm Leo 🤔jaarmarkt , hoeveel gewicht mag de caravan hebben?😜 lekker genieten maar weer.
  3. Koos:
    8 september 2018
    Lieve kinderen ik geniet van jullie reis verhalen, dan komen de herinneringen boven die wij samen met Jan en Lenie Ponsen hebben mee gemaakt toen wij daar ook waren, dus geniet er maar van, ik lees jullie reisverslag elke dag