dag 3 Yport

5 september 2018 - Yport, Frankrijk

Vanmorgen bijtijds wakker en na het ontbijt maar eens naar beneden gelopen naar het stadje Yport. via een steil pad naar beneden en daar kwamen we uit aan de "boulevard" en strand van Yport. het is een klein plaatsje en ligt precies tussen 2 kliffen in. het is een strand bezaaid met grote kiezels. het was eb, dus konden we een stukje tussen de rotsen en kiezels door. Lekker schooieren met Bryce. Verder was er niet veel te doen en was het erg rustig. De andere kant het strand op onder de klif door was verboden. Er is daar een heel stuk ingestort. dus te gevaarlijk.

Via een ander pad weer naar boven geklommen, naar de camping. Even een stukje baguette gegeten en toen met de auto op weg naar Etretat.

De streek heet hier overigens Côte d'Albátre .

na een mooie tocht langs de kust en weer een pittoresk dorpje kwamen we aan in het aanzienlijk drukkere Etretat. In het centrum parkeren was vol. net buiten het centrum is een groot parkeer terrein en nadat de auto daar stond zijn we via een ander pad als dat we in het centrum zagen naar boven gelopen.

Via dit veel rustigere pad kwamen we in het natuur gebied valleuse d’antifer.  Het pad liep langs een golfbaan bovenop de rotsen en natuurlijk op den duur de prachtige kliffen. Waarvan de bekendste is de l’Aiguille. Met wat verbeelding zou je hier een drinkende olifant in kunnen zien. We hebben ongeveer 2 uur gedaan over deze wandeling. Het waren een aantal flinke klimmetjes en afdalingen maar zeer de moeite waard. We kwamen nu uit midden in het centrum van Etretat, dit is een levendig stadje met leuke winkels en restaurants. Hotels in prachtige oude houten gebouwen. Ook hier zijn sporen te zien van de 2e wo.  Er stond op een fotobord  dat er vanwege het schietbereik een hele rij huizen is afgebroken om maar goed zicht te hebben.

Na een glas drinken en een lekkere crêpe hebben we nog wat rond gedwaald en op ons gemak weer naar de auto.  Via binnendoor weggetjes op weg naar de supermarkt. Er was een grote in de stad Fecamp. De leclerc lijkt hier wel op de wallmarkt in Amerika.

Morgen op pad naar Camping le domaine roqueforette in Laulne. Dit is een mooie centraal gelegen camping voor de uitstapjes die we hier willen maken. Naar o.a omahabeach enz.

1. Leo:
    5 september 2018
    Hoi Monique ja Etretat en Fecamp zijn mooie plaatsen. Hier kwamen alle beroemde schilders naar toe om mooie schilderijen te maken. Overigens ook de zonnekoningen. Mooie reis naar de landingsstranden over de Point de Normandie